«АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ» В УКРАЇНІ: МІСЦЕ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ТА ЗАКОНОДОВЧЕ РЕГУЛЮВАННЯ

Автор(и)

  • Анатолій Миколайович Куліш Навчально-науковий інститут права Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0003-1619-3831
  • Євгенія Володимирівна Дуліба Навчально-науковий інститут права Національного університету водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-2667-5167
  • Валерія Валеріївна Миргород-Карпова Навчально-науковий інститут права Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0002-3302-221X
  • Ольга Євгенівна Аврамова Харківський національний університет внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0002-1941-9894

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2022-12-258-265

Ключові слова:

академічна доброчесність, академічна недоброчесність, освітній процес, заклади вищої освіти, міжнародні норми

Анотація

Стаття присвячена основам утворення академічної доброчесності на міжнародній арені та в національному просторі.
Вказано, що освіта є пріоритетом для будь-якої сучасної держави, адже за випускниками освітніх закладів майбутнє України. Освітній процес є динамічним, оскільки наповнений постійними реформами, модернізаціями, удосконаленнями, а також вступом нових талановитих і здібних студентів. Разом із нововведеннями щодо освітнього процесу з’являються нові виклики та проблеми в отриманні якісної освіти. Все більше студентів знецінюють важливість якості освіти та використовують механізми для полегшення виконання наукових робіт. У статті підкреслено, що такі механізми у національному законодавстві визначаються як «академічна недоброчесність».
Розглянуто особливості впровадження академічної доброчесності у XX столітті та проаналізовано основоположні поняття у цій сфері. Акцентовано увагу на проблемах та передумовах порушення доброчесності студентами.
У статті особлива увага приділена питанню передумов виникнення у студентів бажання не дотримуватись правил академічної доброчесності. Було проведено опитування серед студентів щодо питання причин виникнення академічної недоброчесності. В результаті встановлено, що вмотивованість викладача дуже впливає на бажання студентів навчатись. Також, за результатами опитування, було визначено, що завищений обсяг наукових робіт, та вимоги, які не відповідають інтелектуальному рівню відповідно до року навчання, спонукає використовувати плагіат.
Зроблено висновок, що освітні заклади повинні контролювати це питання. Також необхідно донести до студентів ту думку, що у випадку недотримання принципів академічної доброчесності розвиток науки постає під загрозою, адже саме молоді вчені є каталізатором змін.

Посилання

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. благод. фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. Політики»; за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.

Лічман Т. Процедура розгляду справ про порушення стандартів академічної чесності (із використанням практик американських університетів). Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. С. 151–170.

Хмарський В. Academic integrity в США: кілька спостережень 2015 року. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за заг. ред. Т.В. Фінікова, А.Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. С. 57–58.

Teremetskyi V., Avramova V., Hrubinko A., Krupnova L., Lisohorova K. Ethical And Legal Essence оf Academic Integrity In Ukrain. Journal of Law and Political Sciences. 2020. Vol. 23. Issue 2/C. P. 320-344. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/37701.

Теремецький В. І. Правова природа академічної доброчесності в Україні. Академічна доброчесність: виклики сучасності / Збірник наукових есе учасників дистанційного етапу наукового стажування для освітян (Республіка Польща, Варшава, 11.03 – 23.03.2019). Варшава, 2019. С. 151–155.

Мельниченко А. Прояви академічної нечесності. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за заг. ред. Т.В. Фінікова, А.Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. С. 108–116.

Буяк Б. Академічна доброчесність: від ментальної ідеї до законодавчої норми. Сучасні стратегії ґендерної освіти в умовах євроінтеграції: збірн. матер. міжнар. наук.-практ. конф. (10–11 вересня 2020 р.). Тернопіль: ТНПУ, 2020. С. 8–9.

Теремецький В. І., Гринько П. О., Кармаза О. О. Концептуальні засади підвищення ефективності законодавчого регулювання освітнього процесу в Україні. Наука і освіта. 2017. № 6. С. 74–80.

Коул Саллі. Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Міжнародний центр академічної доброчесності. 2019. URL: https://www.donnu.edu.ua/wpcontent/uploads/sites/8/2019/08/Fundam.czinnosti-Akad.dobroch.

Ромакін В. В. Академічна етика як передумова верховенства права. Наукові праці Миколаївського гуманітарного університету імені Петра Могили. Педагогіка. 2006. № 46. С. 174–179.

Калиновський Ю. Ю. Академічна чесність як чинник правового виховання студентської молоді. Гілея: науковий вісник: зб. наук. пр. Київ, 2012. Вип. 63 .С. 477–482.

Becher T., Trowler P. Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines, 2nd ed. Philadelphia: Open University Press. 2001. P. XIII. 238 p.

Фініков Т. Академічна доброчесність: глобальний контекст та національна потреба. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за заг. ред. Т.В. Фінікова, А.Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. С. 9–36.

The Fundamental Values of Academic Integrity. The Center for Academic Integrity. October 1999. URL: http://www.academicintegrity.org/icai/about-4.php

Про освіту: Закон України від 05.09.2017. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Про авторське право і суміжні права: Закон України від 23.12.1993 № 3792-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12#Text

Рекомендації щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення в наукових роботах (авторефератах, дисертаціях, монографіях, наукових доповідях, статтях тощо): лист МОН України від 15.08.2018 № 1/11-8681. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/akredytatsiya/instrukt-list/1-11-8681-vid-15082018-rekomendatsii-shchodo-zapobigannya-akademichnomu-plagiatu.pdf.

Колесніков А. Академічна доброчесність в українському освітньо-науковому просторі: проблеми та соціальні загрози. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. № 24. С. 122–129.

Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених: кол. моногр. / за заг. ред. Н. Г. Сорокіної, А. Є. Артюхова, І. О. Дегтярьової. Дніпро: ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с.

Тицька Я. «Академічна доброчесність» та «академічна відповідальність» у забезпеченні якості освіти. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 11. С. 192–196.

Downloads

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИПУСКУ