МЕХАНІЗМИ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ У ШВЕЦІЇ: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2022-13-80-84Ключові слова:
адміністративно-правовий механізм, булінг, запобігання та протидія булінгу, зарубіжний досвід, напрями удосконалення, нормативно-правова базаАнотація
У статті з’ясовано, що сучасне законодавство даної країни, загалом, має превентивний характер та спрямоване на попередження будь-яких проявів булінгу. Зазначено, що уряд Швеції одним із перших для запобігання та протидії булінгу почав застосовувати науково-обґрунтований підхід, який, зокрема, базувався на систематичному моніторингу ефективності впроваджених програм і заходів, а також їх оцінюванні.
Здійснено аналіз положень профільного Закону «Про освіту», який встановлює обов’язок повідомляти про будь-які прояви булінгу, визначає обов’язкові превентивні дії для закладів освіти, порядок реагування на випадки булінгу, його розслідування та застосування відповідних заходів.
Розглянуто окремі повноваження Міністерства освіти, Міністерства охорони здоров’я та соціальних справ та Міністерства праці. Вказано, що на виконання окреслених функціональних обов’язків, урядом Швеції при Міністерстві праці утворено дві вузькоспеціалізовані інституції – Дитячий омбудсмен та Омбудсмен з питань дискримінації.
З’ясовано, що у Швеції булінг, який означений дискримінаційними проявами, чітко відокремлюється від типових форм цькування та регламентується окремим Законом. Зазначено, що у Швеції сформовано систему контролю та нагляду за процесами, які відбуваються у закладах освіти, зокрема утворено орган спеціалізованого контролюючого органу – Шведської шкільної інспекції, яка являється профільним суб’єктом у сфері запобігання та протидії булінгу. Вказано, що у структурі Шведської шкільної інспекції утворюється посада Омбудсмена у справах дітей та учнів. Здійснено аналіз окремих елементів його правового статусу.
Запропоновано запровадити на території України спеціалізовано антибулінгового омбудсмена, який об’єктивно сприятиме необхідному інституційному посиленню нашої країни у цій сфері.
Посилання
Arbetsmarknadsdepartementet Sveriges. URL:https://www.regeringen.se/sveriges-regering/arbetsmarknadsdepartementet/
Behind the numbers: ending school violence and bullying Paris : UNESCO, 2019, 70 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483
Diskrimineringslag (2008:567) 05.06.2008. URL:https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svenskforfattningssamling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567
Förordning (1996:1515) med instruktion för Regeringskansliet 1996-12-17.URL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svenskforfattningssamling/forordning-19961515-med-instruktion-for_sfs-1996-1515
Förordning (2006:1083) om barns och elevers deltagande i arbetet med enplan mot kränkande behandling 31.08.2006. URL:https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svenskforfattningssamling/forordning-20061083-om-barns-och-elevers_sfs-2006-1083
Förordning (2011:556) med instruktion för Statens skolinspektion12.05.2011. URL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svenskforfattningssamling/forordning-2011556-med-instruktion-for-statens_sfs-2011-556
Lag (1993:335) om Barnombudsman 1993-05-13. URL:https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993335-om-barnombudsman_sfs-1993-335
Lag (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen 2008-06-05. URL:https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2008568-om-diskrimineringsombudsmannen_sfs-2008-568
Protecting children from bullying : report of the Secretary-General. New York : UN, 26 July 2016. URL: https://digitallibrary.un.org/record/838636?ln=en
Skollagen (2010:800) 2010-06-23. URL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svenskforfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige Prop. 2009/10:23223.06.2010. URL: https://www.regeringen.se/rattsligadokument/proposition/2010/06/prop.-200910232/