АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ПІДГРУНТЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ФОРМ ГРОМАДСЬКОГО КОНТРОЛЮ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2022-13-94-98Ключові слова:
громадський контроль, адміністративно-правове забезпечення, інститути громадянського суспільства, органи державної владиАнотація
У статті визначено ключові форми громадського контролю за діяльністю органів державної влади, які розподілено на загальні, спеціальні та спеціалізовані групи. Характеризуються наведені форми з розкриттям їхньої сутності та змістовного наповнення. До загальних форм громадського контролю віднесені ті з них, які є доступними більшості громадянам. Ця загальнодоступність забезпечується з урахуванням того, що останні знаходять своє закріплення у нормах Конституції України. Вони є нормами прямої дії, що можуть бути використані широким колом осіб, зокрема у формі звернень, запитів про отримання публічної інформації та масових зібрань.
Наголошено на тому, що спеціальні форми громадського контролю вимагають проведення підготовчої роботи з боку громадян та інститутів громадянського суспільства. У процесі чого відбувається санкціонування контролю за суб’єктами публічного управління, яке здійснюється від імені населення. Ці форми є залежними від рішень суб’єктів владних повноважень, що викликає деякі сумніви на предмет їхньої ефективності та дієвості.
Обґрунтовано, що спеціалізовані форми громадського контролю ініціюються не громадськістю, а суб’єктами публічного управління. У такий спосіб реалізується важливе завдання щодо інформування громадськості про стан та перспективи функціонування суб’єктів публічного управління.
Здійснено загальну характеристику особливостей сучасного стану адміністративно-правового забезпечення інституту громадського контролю в цій сфері. Під таким забезпеченням запропоновано розуміти сукупність юридичних засобів, спрямованих на розвиток дієвого механізму залучення певних інститутів громадянського суспільства й окремих громадян до управління державними справами шляхом сприяння здійсненню рівноправної та раціональної взаємодії органів публічної влади з різними зацікавленими прошарками населення.
Посилання
Енциклопедія державного управління: у 8 т. / наук.-ред. колегія: Ю.В. Ковбасюк та ін. Київ : НАДУ, 2011. Т. 1. 2011. 748 с.
Пришляк Г. Я. Правові форми демократичного контролю в Україні : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.01. Львів, 2011. 20 с.
Кондратенко В. М. Публічно-громадське партнерство як важлива складова побудови дієвої системи адміністративно-правових засобів забезпечення прав і свобод осіб з інвалідністю. Право та державне управління. 2018. № 4. С. 64–70.
Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Про звернення громадян : Закон України від 02.10.1996 № 393/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 47. Ст. 256.
Про доступ до публічної інформації : Закон України від 13.01.2011 № 2939. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 32. Ст. 314.
Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики : постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996. Офіційний вісник України. 2010. № 84. Ст. 2945.
Про затвердження Положення про громадське спостереження за проведенням зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів : наказ МОН України від 25.11.2011 № 1354. Офіційний вісник України. 2011. № 101. Ст. 3729.
Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади : постанова Кабінету Міністрів України від 05.11.2008 № 976. Офіційний вісник України. 2008. № 86. Ст. 2889.