ТЕРИТОРІАЛЬНА ЦІЛІСНІСТЬ ТА ПОЛІТИЧНА НЕЗАЛЕЖНІСТЬ ЯК ОСНОВОПОЛОЖНИЙ ПРИНЦИП МІЖНАРОДНОГО ПРАВА
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2022-13-129-133Ключові слова:
територіальна цілісність, принципи міжнародного права, ООН, міжнародні організації, юридична відповідальність, міжнародна ізоляціяАнотація
В даній статті розглянуто перелік основоположних принципів Організації Об’єднаних Націй.
Основоположними принципами членів ООН є: 1) принцип, згідно з яким держави утримуються у своїх міжнародних відносинах від загрози силою або її застосування як проти територіальної цілісності чи політичної незалежності будь-якої держави, так і будь-яким іншим чином, несумісним із цілями Організації Об'єднаних Націй; 2) принцип, згідно з яким держави вирішують свої міжнародні суперечки мирними засобами таким чином, щоб не наражати на загрозу міжнародний мир, безпеку і справедливість; 3) принцип щодо обов'язку відповідно до Статуту не втручатися у справи, що входять у внутрішню компетенцію будь-якої іншої держави; 4) обов'язок держав співпрацювати одна з одною відповідно до Статуту; 5) принцип рівноправності та самовизначення народів; 6) принцип суверенної рівності країн; 7) принцип сумлінного виконання державами зобов'язань, прийнятих ними відповідно до Статуту.
Головну увагу приділено розкриттю принципу територіальної цілісності та політичної незалежності. Автором акцентовано увагу, що країни-учасниці ООН та міжнародні організації повинні всіляко сприяти усталеності та виконанню принципів, які затверджені в Декларація про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин та співробітництва між державами відповідно до Статуту Організації Об'єднаних Націй (1970 р.).
Відзначено, що основоположними ідеями країн-учасниць ООН є сприянні розвитку міжнародних відносин кожної країни-учасниці, не зазіхання на самостійність, демократію, територіальну цілісність, максимально договірне вирішенні суперечок, що виникають, а у разі не можливості – нормативне вирішення таких спорів в судах. Порушення принципів ООН спричиняє негативну реакцію з боку інших країн-учасниць.
Потребує вирішення питання застосування механізму обов’язковості резолюції Генасамблеї ООН, які нажаль, на сьогоднішній день, носять рекомендаційний, а не імперативний характер. Також варто акцентувати увагу на відсутності механізму притягнення країни, що порушує принципи ООН до юридичної відповідальності. Адже, відсутність дієвого механізму відповідальності спричиняє ситуації подальшого порушення норм міжнародного права та уникнення від відповідальності.
Посилання
Діяльність в рамках ООН. URL: https://ukraineun.org/ukraine-and-un/activities-in-un/
Україна – фундатор ООН. URL: http://kimo.univ.kiev.ua/MOrg/93.htm
Декларация о принципах международного права, касающихся дружественных отношений и сотрудничества между государствами в соответствии с Уставом Организации Объединенных Наций. Принята резолюцией 2625 (XXV) Генеральной Ассамблеи ООН от 24 октября 1970 года. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/140050___140050
Генасамблея ООН засудила псевдореферендуми на захоплених територіях України. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3592059-genasamblea-oon-zasudila-rosijski-psevdoreferendumi-na-zahoplenih-teritoriah-ukraini.html
Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну: Закон України від 22 травня 2022 року № 2265-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2265-IX#Text
Парламентська асамблея НАТО визнала рф країною-терористом. URL: https://www.slovoidilo.ua/2022/11/21/novyna/polityka/parlamentska-asambleya-nato-vyznala-rf-krayinoyu-terorystom