ДЕРЖАВНА ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА ЯК ОБ’ЄКТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2023-14-134-138Ключові слова:
державна освітня політика, об’єкт адміністративно-правового регулювання, система освіти, адміністративно-правові відносини, надання освітніх послуг, державний впливАнотація
У статті досліджено державну освітню політику як об’єкт адміністративно-правового регулювання, шляхом розкриття дефініцій «державна освітня політика», «адміністративно-правове регулювання державної освітньої політики». У рамках дослідженої проблематики, визначено та запропоновано під державною освітньою політикою, розуміти політику в основі якої лежить формування та розвиток системи освіти, головною метою якої є забезпечення суспільства необхідними знаннями, які сприятимуть його розвитку, встановлюючи пріоритетні напрями, що стосуються фінансування, управління, планування та контролю системи освіти.
Наголошено, що адміністративно-правове регулювання державної освітньої політики є цілеспрямованим і результативним впливом на державну освітню політику України, шляхом використання адміністративно-правових засобів, методів і форм, що мають нормативно-організаційну спрямованість та безпосередньо беруть участь у її реалізації щодо потреб ефективного розвитку особистості, суспільства та держави.
Визначено особливості адміністративно-правових відносин у сфері надання освітніх послуг та акцентовано увагу, що притаманним методом регулювання адміністративно-правових відносин в освітній сфері є імперативний, який характеризується підпорядкованістю владним суб'єктам.
Зроблено висновок, що державна освітня політика як об’єкт адміністративно-правового регулювання включає в себе відносини між різними суб'єктами та інституціями з приводу освітніх послуг, взаємопов’язані компоненти яких носять владно-управлінський характер, забезпечують належне функціонування закладів та навчальний процес щодо реалізації права на освіту за допомогою засобів адміністративного права.
Посилання
Журавський В. С. Державна освітня політика: поняття, системність, політичні аспекти. Правова держава. Вип. 14. 2003. С. 20–30.
Красняков Є. Державна освітня політика: сутність поняття, системність, історико-політичні аспекти. Віче. №20. 2011. URL: https://veche.kiev.ua/journal/2757/
Пелішенко О.Р. Сутність та ознаки державної політики у сфері фахової передвищої освіти як об’єкта адміністративно-правового регулювання. Юридичний науковий електронний журнал. №12. 2021. С. 479-482. URL: http://www.lsej.org.ua/12_2021/123.pdf
Андрущенко В. Освітня політика (огляд порядку денного). К. : Леся, 2010. 368 с.
Малярчик К.М. Поняття та сутнісні характеристики державної освітньої політики. Вісник Національного університету "Юридична академія України імені Ярослава Мудрого". Серія : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2014. № 1. С. 134-144.
Тертичка В. Державна політика: аналіз та здійснення в Україні. К. : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2002. 750 с.
Гальпєріна В. О. Освітня політика в трансформаційному суспільстві: соціально-філософський аналіз: автореф. дис. … канд. філос. наук : спец. 09.00.03. К., 2003. 17 с.
Державна політика: підручн. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Ю.В.Ковбасюк, К.О. Ващенко, Ю.П. Сурмін та ін. Київ : НАДУ, 2014. 448 с.
Литвененко Є.В. Адміністративно-правове регулювання у сфері надання освітніх послуг: поняття, сутність та значення. Держава та регіони. Серія: Право, 2020. № 4 (70). С. 56-60. URL: http://law.stateandregions.zp.ua/archive/4_2020/11.pdf
Ярош А.О. Освіта як об'єкт адміністративно-правового регулювання. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. Юриспруденція. 2013. № 6-1. Том 1. С. 229-231. URL: http://www.vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc6-1-1/58.pdf