ОПОДАТКУВАННЯ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ В ІТ-СЕКТОРІ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЇХ ПРАВОВОГО СТАТУСУ: ПЕРЕГЛЯД ТРЕНДІВ ТА ПЕРСПЕКТИВ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2023-15-47-51Ключові слова:
електронна комерція; правовий статус; юридична особа; платник податку; оподаткування; електронні послуги; IT- сфераАнотація
У сучасному світі інформаційні технології є невід'ємною частиною бізнесу, що працює в сфері інновацій та розвитку. Юридичні особи, що надають послуги в інформаційно-технологічному (далі- ІТ) секторі, стають не лише підприємцями, а й об'єктом уваги фіскальних органів у зв'язку з оподаткуванням їхньої діяльності. Однією з ключових аспектів є визначення природи послуг, які надаються. Зокрема, інформаційні технології можуть включати розробку програмного забезпечення, консультування з питань ІТ-безпеки, обробку даних, а також інші послуги. Кожна з цих категорій може підлягати різним ставкам оподаткування. У зв'язку з швидкими змінами в технологічному секторі, фіскальні органи також висувають нові вимоги до звітності та обліку податків. Це може становити виклик для бізнесу, оскільки вони повинні відповідати не лише за кількістю податків, а й за точністю та актуальністю податкової звітності. Загалом, оподаткування послуг, надаваних юридичними особами в ІТ- секторі, є складним та динамічним процесом, який вимагає уваги до змін у законодавстві, специфіки діяльності підприємства та світових тенденцій у сфері оподаткування. Розвиток цифрового сектору неминуче призводить до значної трансформації ринку праці. Ця трансформація має комплексний характер і відбувається поступово, мірою залучення в цифрову економіку дедалі більшої кількості традиційних секторів економіки.
Багато країн регулюють оподаткування ІТ-компаній національними законодавчими актами. Ставки податків та методи розрахунку можуть варіюватися від країни до країни. Наприклад, деякі країни можуть застосовувати податок на прибуток, враховуючи доходи від ІТ-послуг, а інші можуть встановлювати спеціальні ставки або податки на додану вартість.
Помітний тренд у сучасному оподаткуванні — це спрямування на цифрову економіку. Багато країн активно розглядають питання оподаткування електронних послуг та цифрових продуктів. Це викликає потребу в уніфікованих підходах та міжнародних стандартах для податкової системи. Загалом, оподаткування послуг, які надаються юридичними особами в ІТ-секторі, є суттєвим елементом бізнес-стратегії. Розуміння національного та міжнародного законодавства, врахування технологічних змін та гнучкість в адаптації до нових вимог оподаткування стають визначальними для успішної діяльності в цьому важливому секторі економіки.
Адаптація до інновацій та технологічних змін у сфері оподаткування юридичних осіб в ІТ-секторі дозволяє компаніям не лише ефективно використовувати податкові переваги, а й активно впроваджувати та розвивати передові технологічні рішення, сприяючи своєму конкурентному розвитку та розвитку галузі в цілому. З огляду на те, що Україна обрала шлях євроінтеграції, доречно звернути увагу на європейський досвід оподаткування ІТ-сфери. Не дивлячись на те, що застосування таких інструментів значно полегшує роботу компаніям, важливим як для країн ЄС так і для України є посилення заходів адміністрування і ринкового нагляду у сфері електронної комерції
Посилання
Майбутнє ринку праці. Протиборство тенденцій, які будуть формувати робоче середовище в 2030 році. – PWC, https://www.pwc.com/ua/uk/survey/2018/workforce-of-the-future-ukr.pdf.
Аліна А. С. Спадкування ІТ¬об’єктів за сучасним цивільним законодавством : дис. д¬ра філософії (081 Право). Одеса, 2020. 204 с. URL: http://dspace.onua.edu.ua/handle/11300/12560
Засенко О.Ю. Інтеграція Україна у систему електронної комерції Європейського Союзу. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук: 08.00.02 – світове господарство і міжнародні економічні відносини. Київський національний університет ім. Тараса Шевченка. Київ, 2019. 221 с.
Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації з деяких питань оподаткування податком на додану вартість» від 27.04.2021 № 238. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0238201¬21#Text
Гаркушенко О.М. Податки на продажі в цифрову епоху: уроки для України: науково¬аналітична доповідь; НАН України, Ін¬т економіки пром¬сті. К., 2018. 42 c. URL: https://iie.org.ua/wpcontent/uploads/2019/02/Garkushenko_gotov.pdf
Закон України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 15.07.2021 № 1667-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1667¬20#Text
Затонацька Т., Мельничук О. Особливості оподаткування суб'єктів ринку електронної комерції. Вісник Киiвського нацiонального унiверситету iм. Тараса Шевченка. Серiя: Економiка. 2016. №9 (186). С. 16¬-22.
Закон України «Про віртуальні активи» № 2074¬IX від 17.02.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2074-20#Text
ДПС. Інформаційний лист №4 (багатостороння конвенція MLI – наслідки для українських платників податків) від 04.03.2020 р. URL: https://tax.gov.ua/data/material/000/320/409482/Informaciyniy_list_4.pdf
Яценко О.М, Грязіна А.С., Шевчик О.О. Електронна комерція як елемент глобальної торговельної системи. Актуальні проблеми економіки. 2019. №8 (218). С. 4–15. URL: https://eco-science.net/archive/2019/APE-08-2019/8.19_topic_Yatsenko%20O.pdf
Євростат: Продаж через електронну комерцію. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_eseln2/default/table?lang=en.