ПРАВОВА ОХОРОНА ОБ’ЄКТІВ ТОРГОВЕЛЬНОЇ МАРКИ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Світлана Дмитрівна Гринько Хмельницький університет управління і права імені Леоніда Юзькова https://orcid.org/0000-0003-2737-5702

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2023-15-215-221

Ключові слова:

логотип, торговельна марка, знак для товарів і послуг, графічна ідентифікація учасників цивільних відносин, інтелектуальна власність, захист інтелектуальної власності

Анотація

У статті охарактеризовано правову охорону об’єктів торговельної марки в умовах сучасного інноваційного розвитку. Розкрито зміст співвідношення таких споріднених категорій, як «торгівельна марка», «бренд», «логотип», «графічна ідентифікація учасників цивільних відносин», «знак для товарів і послуг». Так, логотип є однією з об’єктивних форм торгівельної марки, що визначає графічну ідентифікацію учасників цивільних відносин. Бренд є більш широкою категорією ніж торговельна марка. Підкреслено, що правова охорона торговельної марки спрямована на ідентифікацію учасників цивільних правовідносин та захист інтелектуальної власності, у разі порушення немайнових та майнових права інтелектуальної власності. Вказано, що монопольні права на торговельну марку мають безпосередню прив’язку до кола товарів, послуг, на які вона поширюється, та які визначаються власником при реєстрації торговельної марки. Як наслідок такої залежності об’єктивна форма торговельної марки повинна співвідноситься із відповідним напрямом товару чи послуги. Наведене призводить до того, що торговельна марка виконує як функцію відокремлення одного споживчого продукту від іншого та ідентифікує товаровиробника. Аргументовано, що законодавець визначає об’єкт торговельної марки через чітке визначення її об’єктивної форми (словесна, зображувальна, об’ємна, комбінована) та переліку об’єктів, що не можуть бути торговельною маркою. Визначено, що сучасний споживач налаштований на отримання інтенсивної інформації із використанням 3D технології. Тому варто очікувати зміни об’єктивної форми майбутніх торговельних марках. Додатково підкреслено, що поділ торговельних марок за їх об’єктом має науково-практичне значення, оскільки безпосередньо впливає на складання заявки на отримання охоронного документу. Крім того, захист інтелектуальної власності поширюється саме на зареєстрований об’єкт торговельної марки.

Посилання

Інтелектуальна власність у цифрах. Показники діяльності у сфері інтелектуальної власності за І півріччя 2023 року : Державна організація “Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій”. Київ. 2023. 37. URL: https://nipo.gov.ua/wp-content/uploads/2023/08/IP-in-Figures-1H-2023-web.pdf

Аврамова О.Є. Способи переходу прав на торговельну марку. Мала енциклопедія нотаріуса. 2016. № 1. С. 174–181.

Канюка І. М. Торговельна марка як засіб індивідуалізації учасників цивільного обороту, товарів і послуг. Вісник Чернівецького факультету Національного університету «Одеська юридична академія». 2018. Вип. 2. С. 62–74.

Котенко М. В. Ціннісно-правовий вимір правового забезпечення охорони прав на знаки для товарів і послуг в Україні. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2020. Вип. 4 (48). С. 80–84. https://doi.org/10.20535/2308-5053.2020.4(48).233261

Chakraborty R. Growth of Intellectual Property Law and Trade Marks (January 31, 2009). URL: https://ssrn.com/abstract=1335874 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1335874

Bohaczewski М. Conflicts Between Trade Mark Rights and Freedom of Expression Under EU Trade Mark Law: Reality or Illusion? Іnternational Review of Intellectual Property and Competition Law. 2020. Vol. 51. Р. 856–877. https://doi.org/10.1007/s40319-020-00964-5

Рассомахіна О.А. Поняття торговельної марки та її співвідношення із суміжними категоріями. Форум права. 2007. № 3. С. 212–223.

Ярмак В.Ю. Поняття бренду та його співвідношення з поняттям торговельної марки. Problems of legality. 2018. Issue 141. С. 214–222.

Світлична А.В., Сівков Д.Д. Брендинг як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємства. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 34. С. 180–185. https://doi.org/10.32843/infrastruct34-26

Безсонова Л. М. Морфологія логотипа в системі ідентифікаційної знакової. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 3. С. 4–7.

Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15.12.1993 № 3689-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#top

Бегун С.І., Берегович К.М. Поняття «торговельна марка» та ведення його обліку. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». 2014. Випуск 11 (41). Ч. 2. С. 34–40.

Федоренко В.Л., Фоя О.А., Чабанець Т.М. Дослідження фонетичної схожості торговельних марок при проведенні судової експертизи з питань інтелектуальної власності. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління. 2021. № (6(18). С. 11–27. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-6(18)-11-27

Методичні рекомендації з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг : Наказ Державного підприємства «Український інститут промислової власності» від 07.04.2014 № 91 із змінами, внесеними наказом Державного підприємства «Український інститут інтелектуальної власності» від 22.01.2016 № 08. Державне підприємство «Український інститут промислової власності», 2014. URL: https://ukrpatent.org/i_upload/file/metod-rek-tm-08022016.pdf

Про затвердження Правил складання і подання заявки на видачу свідоцтва України на знак для товарів і послуг : наказ Держпатенту України від 28.07.1995 № 116 (в редакції Наказу Держпатенту № 72 (z0416-97) від 20.08.97)

Якубівський І.Є., Оприско М.В. Первісні підстави набуття прав на торговельну марку в Україні. Наукові перспективи. 2021. № 12(18). С. 292–302. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2021-12(18)-292-302

Downloads

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИПУСКУ