ЮРИДИЧНІ ГАРАНТІЇ ДОСТУПУ ДО ПУБЛІЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ: АДМІНІСТРАТИВНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2024-16-119-124Ключові слова:
гарантії, юридичні гарантії, публічна інформація, доступ до публічної інформації, суб’єкти владних повноважень, розпорядники інформаціїАнотація
Стаття присвячена аналізу юридичних гарантій доступу до публічної інформації.
Актуалізовано, що однією з головних проблем становлення й розвитку правової держави є забезпечення відкритості діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування. Сама по собі відкритість проявляється в довірі громадян до органів публічної адміністрації шляхом забезпечення всіх наявних гарантій доступу до інформації про їх діяльність.
У статті досліджено наукові погляди щодо сутності юридичних гарантій. Перераховано та проаналізовано всі гарантії доступу до публічної інформації, передбачені Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Серед них, обов'язок розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; визначення розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; максимальне спрощення процедури подання запиту та отримання інформації; доступ до засідань колегіальних суб’єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; здійснення парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; юридична відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Визначено чинники, що вплинули на реалізацію гарантії доступу до засідань колегіальних суб’єктів владних повноважень, а саме: пандемія COVID-19 та воєнний стан в нашій країні.
Встановлено що юридичні гарантії виступають своєрідними способи та засобами для здійснення прав та виконання обов’язків передбачених законодавством.
На підставі аналізу законодавства України та праць науковців наголошено на доцільності до визначених гарантій додати оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації.
Посилання
Словник української мови : в 11 т. / ред. тому : П. П. Доценко, Л. А. Юрчук. Київ : Наук. думка, 1971. Т. 2 : Г - Ж. 550 c.
Шило С.М. Поняття та зміст правових гарантій законності в сфері адміністративної діяльності міліції. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка. 2013. Вип. 4. С. 283-292.
Іванов В.В. Матеріально-правові і процесуальні гарантії законності притягнення до адміністративної відповідальності : дис. ... канд. юрид. наук. Харків, 2001. 235 с.
Крижанівський А.Ф. Доктринальний і прикладний статус категорії «гарантії правового порядку». Наукові праці Одеської національної юридичної академії. 2009. № 8. С. 81–89.
Кравчук М. В. Теорія держави і права (опорні конспекти). Київ : Атіка, 2013. 287 с.
Теорія держави і права : підручник / [О. М. Бандурка, О. М. Головко, О. С. Передерій та ін.] ; за заг. ред. д-ра юрид. наук, проф., акад. НАПрН України О. М. Бандурки ; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. Харків, 2018. 416 с.
Про доступ до публічної інформації : Закон України від 13.01.2011 р. № 2939-VI. Дата оновлення 31.03.2023. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17
Науково-практичний коментар до Закону України «Про доступ до публічної інформації» / за заг. ред. Д Котляра К. : 2012. 335 с.
Свобода інформації в Україні та світі. Теорія та практика / упоряд. О. М. Павліченко, Р. І. Стадник ; ГО «Харківська правозахисна група». Харків : ТОВ «Видавництво права людини», 2015. 216 с.
Юридична енциклопедія : в 6 т. / за ред. Ю. С. Шемшученка та ін. К. : «Укр. енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1998-2004. Т. 3 : К - M. 2001. 792 c.
Піддубна Л.П. Колегіальні органи управління: особливості організації та документування діяльності. Науковий вісник Академії мніципального управління, Серія "Управління". 2012. №3. С.134-143.
Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 р. № 389-VIII. Дата оновлення 09.07.2023. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19