ПРАВОВІ АСПЕКТИ ФРАНЧАЙЗИНГУ ЯК ФОРМИ КОМЕРЦІЙНОГО ВИКОРИСТАННЯ ОБ’ЄКТІВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2024-17-57-61Ключові слова:
франчайзинг, франшиза, інноваційне підприємництво, конкурентоспроможність, інтелектуальна власність, комерціалізаціяАнотація
У статті досліджено сутність та роль франчайзингу у комерціалізації результатів творчої інтелектуальної діяльності людини.
Розглянуто історію виникнення франчайзингу. Проаналізовано сутність інтелектуальної власності та особливості комерціалізації її об’єктів. Досліджено сучасний стан українського ринку франчайзингу. Обґрунтовано модель взаємодії франчайзера та франчайзі на ринку інтелектуальної власності.
Інтелектуальна власність – це нематеріальні активи, які створюються розумовою працею людини і мають комерційну цінність. До них відносяться винаходи, корисні моделі, промислові зразки, торгові марки, знаки для послуг, географічні зазначення, авторські права та суміжні права. Комерціалізація інтелектуальної власності є важливим етапом розвитку будь-якої інноваційної компанії. Вона дозволяє перетворити ідеї в реальні продукти та послуги, створювати нові робочі місця та сприяти економічному зростанню.
Визначено, що інтелектуальна власність є невід'ємною частиною франчайзингу. Вона забезпечує юридичний захист бізнесу, сприяє його розширенню та підвищенню прибутковості. Тому, перед тим як запускати франчайзинговий проект, необхідно ретельно проаналізувати портфель інтелектуальної власності франчайзера та забезпечити його належний захист.
Посилання
Історія франчайзингу. Franchise Capital. URL: https://franchise-capital.com/blog/istoriya-franchajzingu/
Паніна Ю. С. Тенденції правового регулювання договору франчайзингу в країнах Європейського Союзу. Національний юридичний журнал: теорія і практика.2016. (6). Т. 1. C. 86–89.
Офіційний сайт Асоціації франчайзингу в Україні. URL: https://franchising.org.ua/
Господарський кодекс України 2003 № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
Цивільний кодекс України 2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text
Дмитришин В.С. Договір комерційної концесії та договір франчайзингу. Співвідношення понять та правова природа. Часопис Київського університету права. 2010. № 3. С. 199–203.
Романчук К. В., Кирій І. О. Операції франчайзингу: європейський досвід та українські реалії. Ефективна економіка. 2016. № 12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_12_13
Ляшок А., Мацерук А., Таранюк О. Франчайзинг у системі підвищення інноваційного рівня розвитку країни. Modeling the development of the economic systems. 2023. N4 (10). P. 67-74.
Козачук Мирослава. Попри війну 57% мереж франшиз не закрили жодного обʼєкта. У чому стійкість франчайзингу? Дослідження Franchise Group. URL: https://forbes.ua/company/popri-viynu-57-merezh-franshiz-ne-zakrili-zhodnogo-obekta-u-chomu-stiykist-franchayzingu-doslidzhennya-franchise-group-28122022-10805
Коновалова Христина. Ринок франшиз — 2023: що чекає на інвесторів в Україні та за кордоном URL: https://speka.media/rinok-fransiz-2023-shho-cekajena-investoriv-v-ukrayini-ta-za-kordonom-pk0l19
Андрощук Г.О. Франчайзинг як інноваційна модель ведення бізнесу: досвід ЄС і Польщі та перспективи розвитку в Україні URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7645a367-6381-41d4-a7c0-c3e2c7956baf/content
Бившева Л. О., Кондратенко О. О., Лисенко А. О. Франчайзинг як ефективна форма розвитку інноваційного підприємництва в Україні. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 3(53). C. 136 – 140.