МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ПУБЛІЧНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2022-12-222-225Ключові слова:
професійна освіта, дуальна професійна освіта, фахівець, публічна адміністрація, децентралізована модель управління професійною освітоюАнотація
У даній науковій статті досліджено міжнародний досвід публічного адміністрування професійної освіти. Україна, орієнтуючись на міжнародний досвід прагне удосконалити стан професійно-технічної освіти. Для цього приймає активну участь у співпраці з міжнародними урядовими та неурядовими організації в рамках спільних проектів розвитку професійно-технічної освіти. У рамках проведення консультацій з соціальними партнерами та іншими стейкхолдерами багато європейських країн створили економічні та соціальні ради, ради з питань професійної і технічної освіти, а також ради із зайнятості. У деяких країнах також є виробничі або навчальні ради на регіональному або місцевому рівнях.
Відзначено, що при вивченні міжнародного досвіду публічного адміністрування професійної освіти слід відзначити, що країни Європейського Союзу єдині в своєму векторі на здійснення професійної освіти на засадах болонського процесу, з дотриманням принципів Копенгагенської конвенції. Уряди США, країн Європейського Союзу, Канада віддають перевагу дуальній формі професійного навчання та професійної перепідготовки.
В Німеччині, Франції, Великобританії, Італії, Нідерландах, Данії перевага надається дуальній формі навчання. Викладачі професійного навчання в даних країнах поділені на дві категорії: викладачі основних предметів та викладачі спеціальних предметів. При визначенні професійної кваліфікації викладача перевага надається не наявності наукового ступеня та публікаціям, а професійному досвіду та рівню фахової кваліфікації. Окрім цього, педагогічні працівники повинні постійно підвищувати рівень своїх професійних знань, умінь та навичок на виробництві. Також варто акцентувати увагу на густоті професійно-технічних навчальних закладах та спеціалізації підготовки фахівців залежно від особливостей адміністративно-територіального поділу (землі, воєводства, муніципалітети).
У Франції управління професійно-технічними навчальними закладами відбувається за принципом децентралізації. У Данії функціонують так звані «виробничі школи», де здобувачі професійної освіти мають можливість вже будучи фахівцем отримати вибіркові додаткові професійні знання, вміння та навички за обраним переліком.
Цікавим є досвід Нідерландів, де діє Центральний реєстр професійних курсів.
Посилання
Беднарчик Х. Модульная система непрерывного профессионального образования / Хенрик Беднарчик. СПб, 1999. 260 с.
Каплун А. Реформування системи професійної освіти в Україні і Польщі. С.440-444. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8261/2_Tom_Forum.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=44
Грень Л.М. Державне регулювання якості професійно-технічної освіти: аналіз стану розвитку проблематики. Державне управління у сфері цивільного захисту: наука, освіта, практика: матеріали міжн. наук.-практ. Інтернет-конференції, м. Харків, 19–20 квітня 2018 р. / за заг. ред. В.П. Садкового. Х.: Вид-во НУЦЗУ, 2018. 278 с.
Інтеграція вищої освіти України в Європейський освітній простір: досвід академічної мобільності між Україною та Європейським Союзом: [метод. посіб.]. К.: Ін-т електродинаміки НАН України, 2016. 78 с.
Грень Л.М., Лола Н.М. Державне управління системою професійно-технічної освіти України: використання міжнародного досвіду. Методи та форми управління соціально-економічним розвитком держави : матеріали міжн. наук.-практ. конф.. Дніпро : НО «Перспектива». 2019. C. 89–92. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/57620/1/Hren_Derzhavne_upravlinnia_2019.pdf
Понад 2 тис. учнів із Фінляндії та України взяли участь у «відкритому освітньому кафе». URL:https://mon.gov.ua/ua/news/ponad-2-tis-uchniv-iz-finlyandiyi-ta-ukrayini-vzyali-uchast-u-vidkritomu-
osvitnomu-kafe
Kształcenie zawodowe w wybranych krajach Europy Opracowanie Beata Płatos. Maj 2008. 15 р. http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/ksztalcenie_zawodowe.pdf