РОЛЬ РАДИ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ У ФОРМУВАННІ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ

Автор(и)

  • Владислав Сергійович Крушеніцький Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-9194-7897

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2025-18-164-167

Ключові слова:

Рада національної безпеки і оборони України, інформаційна безпека, кібербезпека, стратегія національної безпеки, інформаційна політика, гібридна війна, Національний координаційний центр кібербезпеки, державне управління

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз інституційної ролі Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) у формуванні та реалізації державної політики у сфері інформаційної безпеки в умовах зростаючих викликів гібридної війни, інформаційно-психологічного впливу та кіберзагроз. Автором розкрито правову основу функціонування РНБО як координаційного центру з питань національної безпеки, зокрема в інформаційній сфері, з урахуванням норм Конституції України та профільного законодавства. Визначено основні функції РНБО у зазначеній сфері, серед яких: стратегічне планування, міжвідомча координація, аналітичне забезпечення, ініціювання нормативно-правових змін та оперативне реагування на загрози в інформаційному просторі.

Особливу увагу приділено діяльності Національного координаційного центру кібербезпеки як робочого органу РНБО, що відіграє ключову роль у моніторингу, оцінці та нейтралізації кіберінцидентів. Розглянуто функціональні завдання НКЦК, включно з управлінням національною системою кіберзахисту, координацією міждержавної інформаційної взаємодії, обміном даними між суб’єктами кібербезпеки та приватним сектором. Проаналізовано інституційні механізми взаємодії РНБО з основними суб’єктами сектору безпеки і оборони України, такими як Служба безпеки України, Міністерство оборони, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерство цифрової трансформації тощо.

Окремо висвітлено питання удосконалення інституційної діяльності РНБО в умовах інформаційної агресії з боку російської федерації, що проявляється у системному поширенні фейкових наративів та маніпулятивної інформації. Автор підкреслює, що вказані загрози зумовлюють необхідність поглиблення стратегічного підходу до інформаційної безпеки на державному рівні. У цьому контексті обґрунтовано доцільність оновлення нормативно-правової бази, впровадження нових стандартів інформаційної безпеки, активізації аналітичної діяльності РНБО, створення національних технологічних рішень для захисту інформаційної інфраструктури. Зроблено висновок про те, що лише за умов комплексного, міжвідомчо скоординованого підходу РНБО може ефективно виконувати свою роль у забезпеченні інформаційної безпеки, зокрема шляхом аналітичного прогнозування загроз, нормативного регулювання та інституційної інтеграції вітчизняної системи кіберзахисту в міжнародні безпекові формати.

Посилання

Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

Про Раду нацiональної безпеки i оборони України: Закон України від 5 березня 1998 р. № 183/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183/98-%D0%B2%D1%80#Text

Стратегія інформаційної безпеки від 28 грудня 2021 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021#n7

Прав Р.Ю. Діяльність суб’єктів формування і реалізації політики державної безпеки в інформаційній сфері України. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення та розвиток». 2018. №9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?n=9&y=2018

Рада національної безпеки і оборони України. URL: https://www.rnbo.gov.ua/ua/Diialnist/3303.html

Порядок взаємодії суб’єктів забезпечення кібербезпеки під час реагування на кіберінциденти/кібератаки одноголосно затверджено на засіданні НКЦК. URL: https://www.rnbo.gov.ua/ua/Diialnist/5765.html

Дрозд О.Ю. Розвиток інформаційного суспільства: виклики державної інформаційної політики. Юридичний науковий електронний журнал. 2025. №1. С. 570-572.

Downloads

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ, ІНФОРМАЦІЙНЕ, ФІНАНСОВЕ ТА ПОДАТКОВЕ ПРАВО