ПОЛІТИКА ВЛАСНОСТІ ЩОДО КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ, ОРГАНІЗАЦІЙ ТА ЇЇ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Станіслав Володимирович Яцентюк Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0005-3587-5290

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2025-18-181-185

Ключові слова:

політика власності, комунальні підприємства, комунальні установи, комунальні організації, комунальна власність

Анотація

Статтю присвячено проблематиці політики власності щодо комунальних підприємств, установ, організацій, з’ясуванню її загальної характеристики та адміністративно-правового аспекту.

Відзначено, що попри значну чисельність комунальних підприємств, установ, організацій, яка перевищує кількість державних, та наявність низки проблем, якими супроводжується їх діяльність, приклади впровадження політик власності, як загальнодержавного (урядового), так і місцевого (муніципального) рівнів, для таких суб’єктів станом на сьогодні відсутні.

Визначено, що політика власності щодо комунальних підприємств, установ, організацій повинна бути дворівневою – включати загальнодержавний (урядовий) та місцевий (муніципальний) рівні. Загальнодержавна (урядова) політика власності має комплексно визначати загальні засади управління вказаними об’єктами комунальної власності й обґрунтовувати винятковість відповідної комунальної власності, а місцева (муніципальна) – засади управління конкретизувати, у тому числі обґрунтовувати доцільність залишення їх у власності територіальних громад, визначати цілі й основні напрямки діяльності, окреслювати роль та функції органів місцевого самоврядування як власників.

Запропоновано місцеві (муніципальні) політики власності поділяти за сферою дії на загальні (для всіх підприємств, установ, організацій, що перебувають у власності відповідної територіальної громади) та індивідуальні (для окремого підприємства, установи, організації).

Зроблено висновок, що адміністративно-правовий аспект політики власності щодо комунальних підприємств, установ, організацій полягає в тому, що вона має існувати у формі підзаконного нормативно-правового акта (мати формальне вираження) та, відповідно, бути заходом цільового адміністративно-правового регулювання у сфері управління об’єктами комунального майна, що здійснюється уповноваженими центральними органами виконавчої влади й органами місцевого самоврядування.

Посилання

Державна політика: підручник / ред. кол.: Ю. Ковбасюк (голова) та ін. Київ: НАДУ, 2014. 448 с.

Деякі питання Політики державної власності: постанова Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 р. № 1369. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1369-2024-%D0%BF.

Корупційні ризики при управлінні комунальними підприємствами: стратегічний аналіз. Національне агентство з питань запобігання корупції, 2022. 43 с.

Національна економічна стратегія на період до 2030 року: постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 179. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF.

ОЕСР (2021), Огляд ОЕСР корпоративного управління державних підприємств: Україна. URL: https://doi.org/10.1787/e05da164-uk.

ОЕСР (2025), Керівні принципи ОЕСР з корпоративного управління на підприємствах державної форми власності 2024. URL: https://doi.org/10.1787/8d61003c-uk.

Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text.

Про управління об’єктами державної власності: Закон України від 21.09.2006 р. № 185-V. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/185-16#n797.

Уряд затвердив політику державної власності – ключовий документ для реформи держкомпаній. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/uriad-zatverdyv-polityku-derzhavnoi-vlasnosti-kliuchovyi-dokument-dlia-reformy-derzhkompanii.

Як подолати неефективність комунальних підприємств: аналітична записка. Центр економічної стратегії, 2020. 50 с.

Downloads

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ, ІНФОРМАЦІЙНЕ, ФІНАНСОВЕ ТА ПОДАТКОВЕ ПРАВО