ПРЕДСТАВНИЦТВО В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ ТА ЙОГО ЗНАЧЕННЯ У СПОРАХ ЩОДО РОЗВИТКУ ІНФРАСТРУКТУРИ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2025-18-268-275Ключові слова:
представництво, види представництва, самопредставництво, представництво за законом, представництво за договором, містобудування, інфраструктура, населений пунктАнотація
У статті розкрито сутність представництва в адміністративному судочинстві України. Зокрема, досліджено стан нормативно-правового регулювання участі представника в адміністративному процесі, класифіковано види представництва та охарактеризовано їх.
На підставі здійсненого аналізу норм процесуального права, які регулюють питання, пов’язані із участю представника в адміністративному суді, підкреслено, що інститут представництва в адміністративному процесі в ході судової реформи зазнав суттєвих змін і постійно трансформується. Зауважено, що із «осіб, які беруть участь у справі» законодавцем «представники» виведені в окрему категорію учасників судового процесу, а «органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб», уведено до «учасників справи» і виведено їх із «представників за законом». Запроваджено такий вид представництва як «самопредставництво». Також звернено увагу на те, що представником за договором в адміністративному судочинстві, як правило, є адвокат, тобто особа, яка здійснює адвокатську діяльність у відповідності до законодавства України, або, і тільки у випадках, визначених законом, фізична особа, яка має адміністративну процесуальну дієздатність. Наведені аргументи «за» і «проти» адвокатської монополії.
Зроблено висновок про наявність трьох видів процесуального представництва в адміністративному судочинстві України: - самопредставництво (тобто будь-який учасник справи може брати участь в суді особисто і представляти себе); - представництво за законом (цей вид представництва може бути реалізований батьками, усиновлювачами, опікунами та іншими органами чи особами, визначеними законом); - представництво за договором (цей вид представництва може бути забезпечений, як правило, адвокатом, а у випадках, передбачених КАС України, фізичною особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність).
Окремо підкреслено, що застосування цих трьох видів процесуального представництва знаходять своє практичне відображення у спорах, що виникають у сфері містобудування. Зазначено, що саме у справах щодо реалізації інфраструктурних проєктів чітко проявляється баланс публічних та приватних інтересів, а інститут представництва відіграє ключову роль у забезпеченні захисту прав громадян (відвідувачів) населеного пункту, територіальних громад, а також забудовників та інвесторів.
Акцентовано, що рівень правового регулювання участі представника в розгляді справи, адвокатської монополії, участі особи в порядку самопредставництва в адміністративному процесі потребує подальшого підвищення.
Посилання
Конституція України від 28 червня 1996 р. (зі змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
Висновок Комітету Верховної Ради України з питань правової політики від 05 лютого 2020 р. щодо проекту Закону (реєстр. № 1013 від 29.08.2019). URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66242
Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 6 липня 2005 р. № 2747-IV (у редакції Закону України від 3 жовтня 2017 р. № 2147-VIII). URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
Курило М. П. Етапи становлення міжгалузевого процесуального інституту представництва. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Юридичні науки. Херсон, 2013. Вип.4, Т.І. С.92-95.
Ханик-Посполітак Р. Ю. Представництво в цивільному процесі за новим Цивільним процесуальним кодексом України. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. 2018. Т. 1. С. 50-54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMAun_2018_1_11
Славінська І. В., Ізбаш К. С. Представництво в адміністративному судочинстві. Юридичний науковий електронний журнал. 2019. № 6. URL:http://www.lsej.org.ua/6_2019/73.pdf
Наливайко Л. Р. та Стрельцова О. І. Представництво в адміністративному процесі. The 1st International scientific and practical conference “Progressive research in the modern world” (October 5-7, 2022) BoScience Publisher, Boston, USA. 2022. 637-635 p.
Смокович М. І. Системний аналіз норм національного законодавства, які регулюють представництво в адміністративному процесі. Правова позиція. 2020. № 2 (27). С. 48-53. URL: https://legalposition.umsf.in.ua/archive/2020/2/10.pdf
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення можливостей самопредставництва в суді органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб незалежно від порядку їх створення: Закон України від 18 грудня 2019 р. № 390-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/533-20
Лященко Р. Д., Мамчур С. М. Адвокатська монополія в Україні: плюси та мінуси реформування. Право і суспільство: Розбудова держави і права: питання теорії та конституційної практики. № 1, частина 2. 2018. С. 21–25.
Ковальова Я. О., Якубов Б. В. Проблема адвокатської монополії: якість чи доступність. Юридичний науковий електронний журнал : електрон. наук. фах. вид. 2020. № 8. С. 479–483. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2020-8/119
Цвіркун Ю. Представництво в адміністративному судочинстві: аналіз законодавства та судової практики. Слово Національної школи суддів України. 2023. №4 (45). С. 162-173.
Зубенко В. С. (2025). Поняття представника у адміністративному судочинстві. Академічні візії, (41). URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1769