МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ У ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВИХ ВІДНОСИНАХ
DOI:
https://doi.org/10.36550/2522-9230-2025-18-319-323Ключові слова:
права споживачів, міжнародні стандарти, цивільно-правові відносини, гармонізація законодавства, захист правАнотація
У статті досліджуються міжнародні стандарти захисту прав споживачів у сфері цивільно-правових відносин, що зумовлено зростанням ролі споживача в умовах глобалізованої економіки та активного розвитку електронної торгівлі. Визначено базові принципи споживчого захисту, сформульовані у міжнародних актах, зокрема в документах ООН. Проаналізовано їх вплив на формування національного законодавства України у сфері захисту прав споживачів.
Автори акцентують увагу на тому, що в сучасних умовах гарантування належного рівня захисту прав споживачів є однією з ключових передумов соціально-економічного розвитку держави. Визначено основні елементи міжнародного досвіду у цій сфері, серед яких: закріплення базових принципів споживчого права (право на інформацію, безпеку, якість, вибір, задоволення потреб за доступними цінами); створення ефективних механізмів судового й позасудового захисту; стандартизація та гармонізація законодавства; проведення моніторингу та оцінки ефективності правозастосування; міжнародне співробітництво та обмін досвідом.
Розглянуто ключові міжнародні документи, що заклали основу сучасних стандартів у цій сфері, зокрема Загальна декларація прав людини 1948 року, Хартія захисту споживачів Європейського Союзу 1973 року та Керівні принципи захисту споживачів ООН 1985 року (із подальшими оновленнями 1999 та 2015 років, зокрема щодо електронної комерції).
Наголошено, що Україна поступово інтегрує міжнародні норми й стандарти у національне законодавство, проте процес їх повноцінної імплементації потребує подальших системних зусиль як на законодавчому рівні, так і в сфері правозастосування. Зроблено висновок, що міжнародні стандарти є ключовим чинником формування ефективного механізму захисту прав споживачів, забезпечуючи єдність правових підходів і підвищуючи рівень захисту прав громадян-споживачів у цивільно-правових відносинах.
Посилання
Твердохліб О.С. Міжнародний досвід у сфері захисту прав споживачів та його застосування в Україні. Публічне управління та митне адміністрування. 2024. № 1 (40). С. 61 – 65.
Д’ячкова Н. А. Проблеми захисту прав споживачів у разі придбання неякісної продукції. Нове українське право. № 1. 2022. С. 35–40.
Загальна декларація прав людини. Прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text
Consumer Protection Charter URL: https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=15956&lang=en
Tylchyk, Vyacheslav. Matselyk, Tetiana. Hryshchuk, Viktor. Lomakina, Olena. Sydor, Markiian. Leheza, Yevhen. 2022. Administrative and legal regulation of public financial activity: Regulación administrativa y legal de la actividad financiera pública. Cuestiones Políticas, 40(72), 573–581. https://doi.org/10.46398/ cuestpol.4072.33
Легеза Є., Легеза Ю. Міжнародно-правові стандарти захисту прав споживачів у сфері реклами. Law. State. Technology. 2023. Вип. 4. С.9 – 15.
Керівні принципи захисту інтересів споживачів: Резолюція Генеральної Асамблеї ООН 39/248 від 09.04.1985р. База даних «Законодавство України» URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_903
Yanovytska Halyna. Some aspects of cosumer rights protection in state authorities. Visergrad journal on human rights. № 3. 2017. P. 222–227.
Matviichuk, Anatolii. Shcherbak, Viktor. Sirko, Viktoria. Malieieva, Hanna. Leheza, Yevhen. 2022. Human principles of law as a universal normative framework: Principios humanos del derecho como marco normativo universal. Cuestiones Políticas, 40(75), 221–231. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4075.14