КОНЦЕПТУАЛЬНЕ РОЗУМІННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ У ПУБЛІЧНО-ІНФОРМАЦІЙНІЙ СФЕРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2025-18-343-347

Ключові слова:

національна безпека, інформаційна безпека, публічно-інформаційна сфера, цифровізація, інформаційні загрози, дезінформація, кіберзахист, державна політика, публічне управління, цифрове урядування, інформаційний простір

Анотація

У статті досліджено концептуальне розуміння національної безпеки у публічно-інформаційній сфері. Акцентовано увагу, що сучасні глобалізаційні процеси, динамічний розвиток цифрових технологій та інтенсивне поширення інформаційно-комунікаційних систем обумовлюють формування нового виміру національної безпеки, що безпосередньо пов’язаний із публічно-інформаційною сферою. У такому контексті інформація постає як стратегічний ресурс держави, суспільства та окремої особи, від рівня достовірності, відкритості та захищеності якого залежить ефективність реалізації національних інтересів. Водночас зростання масштабів інформаційних загроз, поширення дезінформаційних кампаній, кібератак, а також технологій когнітивного та маніпулятивного впливу у публічному середовищі істотно підвищує ризики дестабілізації політичної системи, знижує рівень суспільної довіри до органів влади та ускладнює функціонування демократичних інститутів. У таких умовах забезпечення інформаційної безпеки стає не лише елементом національної безпеки, але й ключовим чинником стійкості соціально-політичної системи.

Розглянуто основні підходи до забезпечення національної безпеки у публічно-інформаційній сфері: традиційний, системний та комплексний (інтегративний). Визначено, що концептуальне розуміння національної безпеки у публічно-інформаційній має ґрунтуватися на комплексному підході, який є найбільш релевантним у сучасних умовах зростання гібридних загроз, оскільки він: 1) поєднує елементи традиційного (захист держави від реальних і потенційних загроз, насамперед воєнно-політичного характеру) та системного (узгодженість цілей, суб’єктів, об’єктів і механізмів забезпечення безпеки) підходів, але водночас виходить за їхні межі, дозволяючи розглядати безпеку не лише крізь призму воєнно-політичних аспектів, але й у більш широкому контексті – правовому, соціальному, економічному, інформаційно-технологічному вимірах; 2) розглядає національну безпеку у публічно-інформаційній сфері як динамічну поліструктурну систему, здатну протидіяти як технологічним (кібератаки, несанкціонований доступ, деструктивне втручання у критичні інформаційні інфраструктури), так і соціально-психологічним (маніпуляції суспільною свідомістю, поширення пропаганди, дезінформації) загрозам, що відповідає реаліям сучасного інформаційного суспільства; 3) забезпечує гнучкість та адаптивність відповідно до швидкої динаміки інформаційного середовища, інтегруючи правові механізми, інституційні рішення, інноваційні технології та соціальні практики, що створює умови для оперативної реакції на нові форми інформаційних атак, які традиційні підходи не завжди враховують; 4) передбачає системну кооперацію та взаємодію держави, інституцій громадянського суспільства, бізнесу та міжнародних партнерів, що створює синергію, без якої неможливо забезпечити стійкість інформаційного простору в умовах глобальної взаємозалежності; 5) спрямований на формування стійкої інформаційної екосистеми, яка забезпечує не лише захищеність від загроз, але й створює передумови для інноваційного науково-технологічного розвитку держави та суспільства, збереження культурної ідентичності, формування критичного мислення у суспільстві та підвищення рівня інформаційної грамотності громадян у довгостроковій перспективі.

Посилання

Новікова Н., Бойко Л. Цифровізація та національна безпека: тенденції та виклики. Національна безпека: право та економіка. 2024. № 1(1). С. 72–77.

Воронкова О. Інформаційна сфера України в умовах сталого розвитку. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 11. С. 574–579

Дубняк К. Інформаційний простір: структура та функціональні параметри. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2015. № 4. С. 21–25.

Кізляр В. До питання визначення змісту поняття «інформаційні відносини». Університетські наукові записки. 2019. № 69–70. С. 114–123

Шевчук М. До питання ґенези поняття інформаційної безпеки як складової національної безпеки. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2023. Вип. 78. Ч. 2. С. 134–139.

Козьяков І. Законодавче визначення державної безпеки: проблеми теорії та практики. Підприємство, господарство і право. 2019. № 9. С. 160–164.

Яровенко Г. Cистемний підхід до формалізації поняття «інформаційна безпека». Причорноморські економічні студії. 2018. № 34. С. 239–244.

Протидія дезінформації в умовах гібридної війни: український досвід. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки. 2023. URL: https://spravdi.gov.ua/

Димитрієв В. Державна політика розвитку інформаційної сфери в Україні: дис. ... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 – механізми державного управління. Житомир, 2024. 200 с.

Downloads

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИПУСКУ