МІСЦЕ ДЕРЖАВНОЇ АВІАЦІЙНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ В СИСТЕМІ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Борисочева Академія Державної пенітенціарної служби України

DOI:

https://doi.org/10.36550/2522-9230-2021-10-79-83

Ключові слова:

авіація, авіаційна галузь, літакобудування, цивільна авіація, комерційна авіація, авіаперевезення, авіапотенціал

Анотація

На підставі аналізу норм чинного законодавства визначено систему суб’єктів взаємодії з Державною авіаційною службою. До яких віднесено: Міністерство інфраструктури України (функціональне міністерство), в структурі якого утворено Державне підприємство обслуговування повітряного руху України, Державне підприємство обслуговування повітряного руху України, Національне бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами, Управління регулювання діяльності державної авіації України – органи, що реалізовують державну політику у цивільної авіації та використання повітряного простору України.

Виділено наступні особливості притаманні суб’єктам публічного адміністрування галузі авіації та використання повітряного простору України: 1) суб’єктом публічного адміністрування виступають, як органи виконавчої гілки влади, так і органи які не маючи такого статусу були наділені відповідним повноваженнями; 2) упорядкованість діяльності усіх державних суб’єктів регулювання авіаційної галузі відповідно єдиної мети та стратегічних завдань, які водночас синхронізовані із основним вектором розвитку держави. Серед таких загальних напрямків розвитку можна виділити – євроінтеграцію, економічне зміцнення України, забезпечення національної безпеки та оборони; 3) широкий профіль діяльності державних суб’єктів регулювання обумовлений тим, що авіація є складовою частиною транспортної галузі держави; 4) урахування, при здійсненні регулятивної діяльності, великої кількості міжнародних стандартів, правил та вимог, що в свою чергу передбачає здатність суб’єктів державного регулювання до активної тісної взаємодії з іноземними організаціями; 5) здатність до інтеграції, тобто комплексного сприйняття галузі авіації та використання повітряного простору України, яка є технологічно складною, не обмежується лише повітряними перевезеннями, включає в себе також виробництво, ремонт і модернізацію, забезпечення освітньої підготовки кадрів, вирішення господарських, земельних та інших правових питань. 6) виключення комерційних інтересів при здійсненні державними суб’єктами регулюючої діяльності, з одночасним упорядкуванням такої діяльності відповідно економічних інтересів держави.

Відзначено, що галузь авіації та використання повітряного простору України регулюється великою кількістю суб’єктів публічного адміністрування, які утворюють складну та багаторівневу структуру, яка не іде на користь розвитку даної галузі. Особливо треба підкреслити різний статус зазначених органів та наявність в них дублюючих повноважень. Саме тому, сьогодні треба спростити наявну систему наступним чином: 1. забезпечити незалежність Державної авіаційної служби України, шляхом отримання нею спеціального статусу; 2. підпорядкувати Державній авіаційній службі України Національне бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами; 3. усунути дублювання повноважень суб’єктів публічного адміністрування даної галузі.

Посилання

Про затвердження Положення про Міністерство інфраструктури України. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 р. № 460 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/460-2015

Статут державного підприємства обслуговування повітряного руху України (нова редакція) 2016 р. URL: https://opad.com.ua/

Брусакова О. В. Суб’єкти державного регулювання в галузі авіаційного транспорту та їх адміністративноправовий статус. Вісник Пенітенціарної Асоціації України. 2020. № 2(12). С. 59- 64.

Управління регулювання діяльності державної авіації України URL: https://www.mil.gov.ua/diyalnist/upravlinnya-regulyuvannya-diyalnosti-derzhavnoi-aviaczii/

Положення про Національне бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами. Постанова Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 р. № 417 URL: http://nbaai.gov.ua/wp-content/uploads/2020/09/polozhennya-pro-nbrcza.pdf

Downloads

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ, ІНФОРМАЦІЙНЕ, ФІНАНСОВЕ ТА ПОДАТКОВЕ ПРАВО